Print

Διαπολιτισμικές Δράσεις - Πρόγραμμα «Διάπολις»

ΕΣΠΑ 2007-2013 στο 4ο ΕΠΑ.Λ. ΑΘΗΝΩΝ  με την υποστήριξη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ 2011-2014: ΠΑΣΧΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΦΥΣΙΚΟΣ & E-MBA

Επιμορφωτικό Διαπολιτισμικό Υλικό

από το Πανεπιστήμιου Αιγαίου και τους συνεργάτες του

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στο 4ο ΕΠΑΛ Αθηνών αυτό το ρόλο έχουν αναλάβει Μαθητές & Μαθήτριες με τους Γονείς και Κηδεμόνες τους και από τη μεταξύ τους συνεργασία έχουν προκύψει οι μεταφράσεις του εγγράφου για τη λειτουργία του σχολείου σε 9  γλώσσες.

  1. Διαπολιτισμικός μεσολαβητής:
  2. Σχεδιασμός «Πλαισίου Ολοκληρωμένης Παρέμβασης» (Π.Ο.Π)
  3. Ενδυνάμωση Οικογένειας
  4. Θέματα Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας
  5. Διαπολιτισμική Ευαισθητοποίηση
  6. Συλλογή Λαογραφικού Υλικού
  7. Σχέσεις Οικογένειας - Σχολείου - Κοινότητας Ι
  8. Σχέσεις Οικογένειας - Σχολείου - Κοινότητας ΙΙ
  9. Θετός Γονέας
  10. Ανάπτυξη κοινωνικής δικτύωσης
  11. Οδηγός Ψηφιακής Κοινωνικής Δικτύωσης

ΔΡΑΣΗ 2: Ενίσχυση της ελληνομάθειας

Δράση 2: Ενίσχυση της ελληνομάθειας

ΥΠΕΥΘΥΝΗ: ΝΤΑΣΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ - ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕ06
Επιστημονική υπεύθυνη:  Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας,  Α.Π.Θ.

Οι δραστηριότητες της δράσης 2 στοχεύουν στη γλωσσική ενίσχυση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών που αντιμετωπίζουν προβλήματα στη γλώσσα. Παράλληλα, αποσκοπούν στην υποστήριξη αλλόγλωσσων μαθητών με αναπηρίες οι οποίες επηρεάζουν την κατάκτηση της νεοελληνικής γλώσσας στην προφορική ή γραπτή της πραγμάτωση. Κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της δράσης διαδραματίζει η επιμόρφωση και κατάρτιση νέων εκπαιδευτικών σε ζητήματα διαχείρισης της μικτής γλωσσικά και πολιτισμικά τάξης. 

ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ 2013-2014: Κατσαρού Χρυσάνθη, Φιλόλογος

Τα μαθήματα ελληνικής γλώσσας που θα γίνονται στο σχολείο μας αποσκοπούν στην υποστήριξη των αλλόγλωσσων μαθητών στην κατάκτηση της νεοελληνικής γλώσσας στην προφορική ή γραπτή της πραγμάτωση.
Οι μαθητές & μαθήτριες θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα είτε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τους (κατόπιν συνεννόησης με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της Δράσης κα Κατσαρού Χρυσάνθη και με τους καθηγητές τους) είτε κάθε Τετάρτη μετά τη λήξη των μαθημάτων.

ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ 2011-2012: Λιόσιου Γιαννούλα, Φιλόλογος

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Τάξη   Μέρες /Ώρες
Γ ΠΔ     ΔΕΥΤΕΡΑ 14:00-15:20
Α2   ΤΡΙΤΗ 13:20-14:00
Γ ΠΔ   ΤΡΙΤΗ 14:00-15:20
ΒΕΦ   ΠΕΜΠΤΗ 8:15-9:45
Γ ΠΔ   ΠΕΜΠΤΗ 14:00-15:20
Β2   ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14:00-15:20

ΔΡΑΣΗ 7: Σύνδεση σχολείου και κοινότητας

Δράση 7: Σύνδεση σχολείου και κοινότητας - 2012-2013

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΔΡΑΣΗΣ 7: ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ ΑΣΕΤΕΜ ΠΕ17.03 & ΠΑΣΧΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕ 04.01 & E-MBA
Επιστημονική υπεύθυνη: Χρυσή Βιτσιλάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπ/κού Σχεδιασμού,  Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Στο πλαίσιο της δράσης αυτής αναπτύσσονται δραστηριότητες που προτείνουν μια παρέμβαση ενδυνάμωσης του ρόλου των γονέων, εμπλοκής και συμμετοχής της οικογένειας στο σχολείο και συνεργασίας με την κοινότητα που θα καλύπτεται σε σημαντικό βαθμό από τις  παραπάνω κατηγορίες και οριοθετεί -στο μέτρο των δυνατοτήτων της- το σχολείο ως έναν οργανισμό μάθησης διευθετώντας βασικά οργανωτικά ζητήματα και ζητήματα συμμετοχικότητας και πρόσβασης. Η δράση επικεντρώνεται στους γονείς (ομάδα στόχος), τις ανάγκες τους, αλλά και στην προώθηση ευρύτερα διαπολιτισμικών ικανοτήτων.

  • Σχετικά με  τη συμμετοχή μας στη Δράση 7  για το 2012-2013 λάβαμε αρνητική απάντηση από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου -μας ενημέρωσαν ότι θα επιλεγούν σχολεία  που δεν έχουν συμμετάσχει στη δράση μέχρι το 2012.

Υποδράση 7.1: Ενδυνάμωση οικογένειας

Υποδράση 7.1: Ενδυνάμωση οικογένειας (2011-2012)

Στο πλαίσιο της υποδράσης περιλαμβάνονται οι ακόλουθες δραστηριότητες:

  • Σχεδιασμός «Πλαισίου Ολοκληρωμένης Παρέμβασης» (Π.Ο.Π).
  • Ίδρυση «Συμπράξεων Μονάδων Παρέμβασης» (Σ.Μ.Π.).
  • Επιμόρφωση και Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών Σ.Μ.Π.
  • Ελληνομάθεια Γονέων: Από την εκπαιδεύτρια Φιλόλογο Δάφνη Παπαστυλιανού ολοκληρώθηκαν μαθήματα ελληνομάθειας 20 ωρών στην αίθουσα 1Ζ του 4ου ΕΠΑΛ Αθηνών: 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 

Ημερομηνία Ώρα Επιβλέποντες
Κυριακή 27-05-2012 10 π.μ. ? 2 μ.μ. Πρίντεζης & Πάσχου
Κυριακή 03-06-2012 Κούκιου & Πάσχου
Κυριακή 10-06-2012 Μπακογιάννη
Κυριακή 24-06-2012 Ποντίκη & Πάσχου
Σάββατο 30-06-2012 Πάσχου

 Συμβουλευτική Γονέων:

  • Από τις υπεύθυνες για τη Δράση 7 εκπαιδευτικούς και σε συνεργασία με το διευθυντή του  4ου ΕΠΑΛ Αθηνών Πρίντεζη Ιωάννη, πραγματοποιήθηκαν 40 ώρες ατομικής συμβουλευτικής σε γονείς, κηδεμόνες και ενήλικες μαθητές/τριες.
  • Ενημέρωση/Ευαισθητοποίηση Εκπαιδευτικών.
  • Συγκρότηση Κινητής Μονάδας Ενδυνάμωσης των γονέων (Κ.Μ.Ε.Γ.).

Υποδράση 7.2: Συνεργασίας Σχολείου με Κοινότητες Μεταναστών κ.ά.

Υποδράση 7.2 (2011-2012):

Ανάπτυξη Πλαισίου Συνεργασίας Σχολείου με Κοινότητες Μεταναστών, ΜΚΟ και Κοινωνικούς Λειτουργούς

Στο πλαίσιο της υποδράσης περιλαμβάνονται οι ακόλουθες δραστηριότητες:

  • «Διαπολιτισμικός διαμεσολαβητής»: Στο 4ο ΕΠΑΛ Αθηνών αυτό το ρόλο έχουν αναλάβει Μαθητές & Μαθήτριες με τους Γονείς και Κηδεμόνες τους και από τη μεταξύ τους συνεργασία έχουν προκύψει οι μεταφράσεις σε 9  γλώσσες από το 2011-12.
  • Εκπαιδευτικό υλικό για γονείς: Στο  4ο ΕΠΑΛ Αθηνών υπάρχει αρχείο με το υλικό διδασκαλίας που δόθηκε στους γονείς που παρακολούθησαν τα μαθήματα Ελληνομάθειας το 2011-2012.
  • Ανάπτυξη κοινωνικής δικτύωσης
  • Δράσεις πολιτισμικών ανταλλαγών
  • «Θετός Γονέας».
  • Ευαισθητοποίηση τοπικών κοινωνιών

 

 

ΔΡΑΣΗ 3: Διαπολιτισμική Επικοινωνία στο Σχολείο

Δράση 3:

Καλλιέργεια κλίματος διαπολιτισμικής επικοινωνίας σε επίπεδο σχολείου

Υπεύθυνος 2013-2014: Γκουλιώνης Ιωάννης, Φυσικός ΠΕ04
  • "Διαμεσολάβηση και προσπάθεια δημιουργίας μεσολαβητών στο Σχολείο μας για πρόληψη ή αποφυγή συγκρουσιακών καταστάσεων"

Εγκρίθηκε με την Πρ. 6/23-10-2013 του Συλλόγου Εκπαιδευτικών του σχολείου μας.

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ 2012-2013: ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ ΑΣΕΤΕΜ ΠΕ17.03 & ΑΞΑΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΚΕΙΜ (ΚΙΜΩΝ) ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΠΕ18.01
Επιστημονικός υπεύθυνος: Γεώργιος Νικολάου, Επίκουρος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, Παν/ιο Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο της δράσης αυτής βασικός στόχος είναι η διαμόρφωση κλίματος διαπολιτισμικού διαλόγου, σεβασμού και επικοινωνίας σε επίπεδο σχολικής μονάδας, μέσα από την ανάδειξη της διαφορετικότητας, ως σημαντικής συνιστώσας για τη μάθηση του συνόλου των μαθητών (γηγενών ? αλλοδαπών και παλιννοστούντων), καθώς και την καλλιέργεια των κύριων δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας. Για το λόγο αυτό  θα αναπτυχθούν δραστηριότητες εντός ή και εκτός σχολικής μονάδας, με δραστηριότητες «παρασχολικού» χαρακτήρα (επισκέψεις, εκδρομές, θεατρικές?καλλιτεχνικές ομάδες, κ.ά.).

Υποδράση 3.1: Ανάπτυξη και εφαρμογή διαπολιτισμικών δραστηριοτήτων

Οι δραστηριότητες που στοχεύουν στην ανάπτυξη των διαπολιτισμικών δεξιοτήτων και του διαπολιτισμικού διαλόγου μπορούν να διακριθούν α) σε αυτές που μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και β) σε αυτές που απευθύνονται σε καθεμία βαθμίδα ξεχωριστά, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ψυχοσυναισθηματικές και μαθησιακές ικανότητες των μαθητών σύμφωνα με την ηλικία τους. Στην περίπτωση αυτή θα διευκρινίζεται η βαθμίδα της εκπαίδευσης και η ιδιαίτερη ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται η κάθε δραστηριότητα. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της υποδράσης περιλαμβάνονται οι ακόλουθες δραστηριότητες:

  • Ευαισθητοποίηση και κατάρτιση των διευθυντών των σχολικών μονάδων σε θέματα διοίκησης πολυπολιτισμικού σχολείου.
  • Αξιοποίηση της ιστοσελίδας του σχολείου με δημιουργία forum για την έκφραση των μαθητών του σχολείου όσο και άλλων σχολείων εντός και εκτός Ελλάδας
  • Δημιουργία θεατρικής ομάδας (εντός της Ευέλικτης Ζώνης ή και εκτός σχολικού ωραρίου σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση). Τα θεατρικά δρώμενα μπορεί να είναι δημιουργία των ίδιων των μαθητών και σε αυτά θα αναδεικνύεται και η χρήση των μητρικών γλωσσών των μαθητών.
  • Αδελφοποιήσεις με σχολεία του εξωτερικού και συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα που θα εστιάζουν στη συμμετοχή των μαθητών σε αυτά (Ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών)
  • Ενίσχυση της λειτουργίας αθλητικών ομάδων με συμμετοχή σε τοπικά παιδικά και σχολικά πρωταθλήματα
  • Ανάπτυξη ομάδων εθελοντικής προσφοράς σε κοινωνικές αποστολές και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
  • «Κάνω το μάθημα στη γλώσσα μου». Ένας από τους αλλόγλωσσους μαθητές σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης και την καθηγήτρια της ξένης γλώσσας οργανώνουν μια διδασκαλία στη μητρική γλώσσα του μαθητή.
  • Δραστηριότητες με σκοπό την εξοικείωση με τις ιδιαίτερες διατροφικές συνήθειες σε διάφορα μέρη του κόσμου, έτσι ώστε οι μαθητές να συμπεράνουν ότι η ποικιλομορφία στη διατροφή των λαών συνδέεται άρρηκτα με το περιβάλλον.

Υποδράση 3.2: Εμπλουτισμός της σχολικής βιβλιοθήκης 
Στο πλαίσιο της υποδράσης περιλαμβάνονται οι ακόλουθες δραστηριότητες:

  • Αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που διαθέτει το ΥΠΔΒΜΘ για τα Προγράμματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης με εκπαιδευτικό υλικό στη γλώσσα της χώρας προέλευσης των αλλοδαπών μαθητών
  • Παροχή εκπαιδευτικού υλικού και επιστημονική συνεργασία με Πανεπιστήμια των χωρών προέλευσης των αλλοδαπών μαθητών
  • Εναλλακτική χρήση του χώρου της σχολικής βιβλιοθήκης (πολιτιστικές εκδηλώσεις: θεατρικά δρώμενα, καταγραφή λαογραφικού υλικού και δημιουργία σχολικού λευκώματος από τους αλλοδαπούς και γηγενείς μαθητές)
  • Δημιουργία ηλεκτρονικού λεξικού
  • Έκθεση λογοτεχνικών βιβλίων από τις χώρες προέλευσης των μαθητών στο χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης

ΔΡΑΣΗ 4: Διαπολιτισμική Επιμόρφωση εκπαιδευτικών

Δράση 4: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΔΡΑΣΗΣ 4 για το σχολικό έτος 2012-2013: ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ ΑΣΕΤΕΜ ΠΕ17.03 & ΓΚΟΥΛΙΩΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ - ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕ04.01 & ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΠΕ03
Επιστημονική υπεύθυνη: Ζωή Παπαναούμ, Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής, Α.Π.Θ.

Οι δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο της δράσης αυτής είναι επιμορφωτικού χαρακτήρα. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο σύγχρονο σχολείο είναι να συμβάλλει στην προετοιμασία όλων των μαθητών για τη μελλοντική συνύπαρξή τους σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία αξιοποιώντας δημιουργικά την πολιτισμική ετερότητα. Παράλληλα, οφείλει να συμβάλλει στη διαμόρφωση υψηλών σχολικών επιδόσεων από όλους τους μαθητές, είτε ανήκουν στην πλειονοτική είτε σε μειονοτικές ομάδες, πράγμα που μετουσιώνεται στη μείωση του φαινομένου της σχολικής αποτυχίας και της σχολικής διαρροής. Για να αντεπεξέλθει στο ρόλο αυτό, πέρα από επαγγελματική συνείδηση και κοινωνική ευαισθησία, θα πρέπει να διαθέτει την ανάλογη παιδαγωγική γνώση που οδηγεί σε επιτυχή διδακτική πράξη (διαπολιτισμική ικανότητα).

  • Σχετικά με την υποδράση: "Ενδοσχολική Επιμόρφωση" λάβαμε αρνητική απάντηση από το Α.Π.Θ. για το 2012-2013.  Eπισυνάπτουμε το έγγραφο που λάβαμε ΕΔΩ

ΔΡΑΣΗ 9: Λοιπές υποστηρικτικές ενέργειες

Δράση 9: Λοιπές υποστηρικτικές ενέργειες

ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΔΡΑΣΗΣ 9: ΓΑΪΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ (Μάνθος) ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΠΕ08
Επιστημονικοί υπεύθυνοι: Δημήτριος Μαυροσκούφης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής, Α.Π.Θ. και Παρασκευή Χατζηπαναγιώτου, Διδάκτωρ Παιδαγωγικής,  Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής,  Α.Π.Θ.

Σκοπός της δράσης 9 είναι α) να υποστηρίξει με συμπληρωματικές ενέργειες την υλοποίηση των στόχων του προγράμματος, δηλαδή τόσο να προωθήσει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση σε ομάδες πληθυσμού με γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες όσο και να ενισχύσει την πρόσβαση και τη συμμετοχή όλων στο εκπαιδευτικό σύστημα, με έμφαση στα άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (ΕΚΟ) και β) να διευκολύνει τη διαδικασία διαμόρφωσης και διείσδυσης των παρεμβάσεων του έργου στο εκπαιδευτικό σύστημα (π.χ. στο πρόγραμμα διδασκαλίας, στην παροχή ισότητας ευκαιριών, στη σχολική ζωή, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στη σχέση σχολείου και οικογένειας/κοινότητας), με στόχο το δημόσιο σχολείο να μετασχηματιστεί σε ένα «σχολείο για όλους», στο πλαίσιο του οποίου η ιδιαίτερη ταυτότητα του κάθε μαθητή όχι μόνο γίνεται αποδεκτή, αλλά αξιοποιείται ως πηγή μάθησης. 

  • Το σχολείο μας συμμετέχει στην Υποδράση 9.5: Εκπαιδευτικές επισκέψεις των μαθητών.
  • Από το σχολικό έτος 2012-2013  στις Διαπολιτισμικές Δράσεις 2, 4 και 7 του 4ου ΕΠΑ.Λ. Αθήνας προστέθηκε η Δράση 9.  

 

  • Παρότι το σχολείο μας από τον Μάιο 2012 είχε δηλώσει συμμετοχή και στις Δράσεις 3, 5, 6 καθώς και στην υποδράση 4: "Ενδοσχολική Επιμόρφωση" και είχαν οριστεί  οι υπεύθυνοι με απόφαση του συλλόγου εκπαιδευτικών του σχολείου μας, λάβαμε αρνητική απάντηση από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) για τις δράσεις 5, 6 και την Υποδράση 4 (οι απαντήσεις που πήραμε αναγράφονται αυτούσιες σε κάθε δράση). Επιπλέον, εκκρεμεί η απάντηση σε ερώτημά μας στο Α.Π.Θ. για τις Δράσεις 3 και 2.

ΔΡΑΣΗ 5: Ενίσχυση της μητρικής γλώσσας των μαθητών

Δράση 5: Ενίσχυση της μητρικής γλώσσας των μαθητών

Επιστημονική υπεύθυνη: Ανθή Ρεβυθιάδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλολογίας, Α.Π.Θ.

Στο πλαίσιο αυτής της δράσης θα σχεδιαστεί, θα εφαρμοστεί και θα αξιολογηθεί ένα πρόγραμμα-πρόταση για την ενίσχυση της μητρικής γλώσσας των μαθητών της ομάδας-στόχου. Το πρόγραμμα αυτό θα λαμβάνει χώρα τα απογεύματα και θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε οκτώ (8) σχολεία, τα οποία θα αποτελέσουν τα σχολεία εφαρμογής της συγκεκριμένης δράσης. Ειδικότερα, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης θα αξιοποιηθούν δίγλωσσοι εκπαιδευτικοί και διδάσκοντες των γλωσσών-στόχου και θα συναφθούν συνεργασίες ανάμεσα στις κοινότητες των μεταναστών και τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και άλλους ανεξάρτητους φορείς (π.χ. κοινοτικά σχολεία Αλβανικής, συλλόγους-τμήματα διδασκαλίας της Ρωσικής κ.ά.). Η δράση θα εστιάσει στην Αλβανική και Ρωσική, γλώσσες που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό ομιλητών στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τέλος, θα προσδιοριστούν τα κριτήρια επιλογής των διδασκόντων και θα γίνει επεξεργασία προτάσεων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τις μητρικές γλώσσες των μαθητών της ομάδας-στόχου.

  • Υποδράση 5.1.: Διερεύνηση αναγκών και προϋποθέσεων
  • Υποδράση 5.2.: Σχεδιασμός και κατασκευή του γλωσσικού υλικού για διδασκαλία 
  • Υποδράση 5.3.: Πιλοτική εφαρμογή και αξιολόγηση
  • Η απάντηση στην αίτησή μας για συμμετοχή στη Δράση 5:

Αγαπητή κ.Πάσχου 
Η δράση 5 "Ενίσχυση της μητρικής γλώσσας των μαθητών" υλοποιήθηκε πέρυσι πιλοτικά σε 1 σχολείο στην Αθήνα και σε 3 στη Θεσσαλονίκη. Θα συνεχίσει τη συνεργασία της με τα σχολεία της πιλοτικής φάσης και δεν θα υλοποιηθεί σε νέα. Στο κείμενο της πρόσκλησης που σας είχαμε αποστείλει καταγράφαμε αυτόν τον περιορισμό. Για οποιαδήποτε άλλη απορία, παρακαλώ να επικοινωνήσετε μαζί μας. Ευχαριστώ  -- Από την Κεντρική Γραμματεία της Πράξης "Εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών" Σμαρώ Οικονόμου 23130 18 460.

ΔΡΑΣΗ 6: Προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης

Δράση 6: Προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης

Επιστημονικός υπεύθυνος: Παρασκευόπουλος Στέφανος, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Η δράση υλοποιήθηκε αρχικά με Επιστημονικώς Υπεύθυνη την κα Σουζάνα Παντελιάδου, Καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στοχεύει 1) στη διερεύνηση των παραγόντων που σχετίζονται με την αποτελεσματική προσαρμογή και ένταξη των παλιννοστούντων και μεταναστών μαθητών στο ελληνικό σχολικό πλαίσιο, 2) στην πρόληψη ψυχοσυναισθηματικών και κοινωνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μαθητές μετανάστες στο σχολικό πλαίσιο καθώς και στον περιορισμό φαινομένων σχολικής διαρροής και αποτυχίας, 3) στη βελτίωση της δυναμικής της τάξης και του σχολείου συνολικά μέσα από την άρση στερεοτύπων, 4) στην επίλυση των συγκρούσεων που πιθανόν να δημιουργηθούν με την κινητοποίηση όλων των παραγόντων ?ατομικών, οικογενειακών και κοινωνικών που προωθούν τη θετική συνύπαρξη και αλληλοαποδοχή, 5) στην αντιμετώπιση ψυχοκοινωνικών δυσκολιών (εκφοβισμό, επιθετικότητα και προβλήματα προσαρμογής), 6) στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινότητα με τη δυνατότητα διεπαγγελματικής συνεργασίας με ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες, στο βαθμό που τα προβλήματα υπερβαίνουν το πλαίσιο της σχολικής κοινότητας, 7) στην καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών, σχολείου, οικογένειας και κοινότητας, 8) στον εντοπισμό και την παροχή επιπλέον υποστήριξης στην ένταξη μαθητών που αντιμετωπίζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες, 9) στη δημιουργία προϋποθέσεων για τη σταθερή συνεργασία ψυχολόγων και σχολείου, μέσα από την ενεργητική αξιοποίηση φορέων, όπως οι Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων και 10) στην ενδυνάμωση και την ενεργοποίηση των ίδιων των μαθητών και των οικογενειών τους για την αντιμετώπιση της διαδικασίας προσαρμογής τους.

Υποδράση 6.1: Διερεύνηση αναγκών και σχεδιασμός παρεμβάσεων ψυχολογικής υποστήριξης 

  • Διερεύνηση αναγκών
  • Σχεδιασμός παρεμβάσεων ψυχολογικής υποστήριξης

Υποδράση 6.2: Εφαρμογή και αξιολόγηση παρεμβάσεων ψυχολογικής υποστήριξης 

  • Παρεμβάσεις πρόληψης στο άτομο και στο σύστημα
  • Υποστήριξη ατομικής συμβουλευτικής 
  • Η απάντηση στην αίτησή μας για συμμετοχή στη Δράση 6:
"Αγαπητέ κ. Πρίντεζη,  
Ευχαριστούμε καταρχήν για το ενδιαφέρον που εκδηλώσατε για τη δράση 6 "Προγράμματα Ψυχολογικής Υποστήριξης". 
Σχετικά με τα ερωτήματά σας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι το πρώτο κριτήριο για την επιλογή των σχολείων ήταν το ποσοστό μεταναστών. Το ποσοστό μεταναστών στο σχολείο σας ήταν χαμηλότερο από αυτό των σχολείων που επιλέχθηκαν. Επίσης, προσπαθήσαμε να επιλέξουμε σχολεία τα οποία δεν έχουν εμπλακεί σε πολλές δράσεις ούτως ώστε να επωφεληθούν όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία από τις δράσεις του Έργου "Εκπαίδευση Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών". 
Εάν είστε όμορο σχολείο με κάποια από τα σχολεία που συνεργαζόμαστε στη περιοχή της Αττικής μπορείτε να επωφεληθείτε από τη δράση 6 συμμετέχοντας σε κάποιες από της δράσεις που πραγματοποιούνται, όπως ομιλίες, επιμορφώσεις και ομάδες γονέων και εκπαιδευτικών εφόσον το επιτρέπει ο αριθμός τους.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση,
Με εκτίμηση,
Για τη δράση 6,
Ασλάνογλου Βασιλική "